lørdag den 23. februar 2013

ANBEFALING: NYE TONER

Engang imellem har man den slags oplevelser, som bare giver en lyst til mere, og Nye Toner hører under den kategori. Idéen er meget simpel - tre etablerede musikere/bands/arrangører fra musikbranchen præsenterer tre nye navne, som får lov at give en smagsprøve på deres musik på scenen i Brementeateret. I går var det Mikael Simpson, Efterklang og Northside, der præsenterede henholdsvis Esben Shack, Luftkastel og October Dance - alle tre bands, som det er værd at give et enkelt lyt eller tredive.




Musikken startede med Esben Shack, som lagde ud med en fuldstændig fortryllende og nærmest hjemsøgende optræden. Egentligt er jeg ikke meget til singer-songwriters, men Shack formåede næsten at få mig omvendt, og I vil kun gøre jer selv en tjeneste ved at klikke lige her og høre en af de smukkeste stemmer, jeg har hørt i lang tid.
   Det var tydeligt at Luftkastel havde fået størst opbakning med hjemmefra, og således var der også megen jublen i salen da de gik på som det andet band. Det var dog også tydeligt, hvorfor der blev jublet så meget - ikke kun spillede de fuldstændig professionelt, samtidig var musikken komplet finpoleret, og det var klart at se at der var tænkt over hvert eneste instrument, tone og ord. Det er da også en af Luftkastels videoer jeg har valgt at tage med i indlægget, og de er med sikkerhed et band, som jeg vil insistere på at følge med videre. Deres lyd er før blevet beskrevet som "lige dele drømmende og melankolsk", og det passer sådan set utroligt godt. Hvis de her drenge ikke bliver store, så er der efter min mening noget galt med den danske musikbranche.
   Aftenen sluttede af med October Dance, præsenteret af Northside. Ud på scenen trådte fem unge mænd, alle klædt i blomstrede firserskjorter, og alle med en attitude, som jeg egentligt fandt lettere irriterende. Jeg kan dog ikke benægte, at mit hjerte banker for firserne, så da musikken kørte, var jeg alligevel solgt. Kan du lide firsermusik, den elektroniske slags altså, og vil du gerne have noget nyt musik at danse til, så er October Dance perfekte. Jeg kom i hvert fald i godt humør, og selvom jeg ikke var så vild med deres visuelle udtryk, endte det med at passe underligt godt til og egentligt være ret underholdende. Drengene er i hvert fald ikke bange for hverken at ligne eller lyde som nogen fra en anden tidsalder, og det skal de have point for. Hør dem her.

Nye Toner foregår en fredag hver tredje måned, og næste gang er vist engang i april eller maj. Arrangementet er gratis, men ud fra et først-til-mølle princip skal man bestille billetter via billetlugen, så hold endelig øje med deres facebook. Udover at give et godt indblik i nye spændende navne, startes aftenen også med en musikquiz (denne gang blev den holdt af Tobias Kippenberger fra The Floor is made of Lava), hvor man kan vinde sindssygt mange gode præmier og desuden få en lille fjer på - der bliver nemlig uddelt gratis alkohol til de hold, der udviser bedst "team-spirit". Alt i alt et super godt arrangement, som jeg helt klart vil anbefale til alle, der er bare en smule musikinteresserede og godt kan lide at have en sjov aften i selskab med gode mennesker.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar